Den hade legat ett tag i humidoren, med sin storlek var det alltid så att det kändes som om man inte riktigt skulle ha tid att röka den. Dock fanns nu tiden så jag tog senaste numret av Folkvett och slog mig ner i den något blåsiga eftermiddagssolen.

Cigarr: CAO CX2 (7 x 56)

CAO CX2

CAO CX2 är en cigarr som finns i tre utföranden; robusto, toro samt belicoso, den storlek som recenseras här. CX2:an har täckblad och binder från Kamerun, vilket enligt CAO själva är något unikt och dessutom ger cigarren dess namn (Cameroon times two). Fyllnaden i cigarren kommer från Nicaragua (Jalapa-regionen) och Colombia.

CAO CX2 - The beginning of…Cigarren är, som alltid med CAO, välbyggd och balanserad när man känner på den. Täckbladet är mörkbrunt och lite matt och doftar man på det kan man känna toner av jord, kryddor och en anigens kaffe/choklad. Jag kan inte bestämma mig om gördeln är snygg eller för modern i sin utformning, dock får jag lov att tillstå att gördeln gör sig väldigt bra runt cigarren.

Det tar inte många sekunder att få en vacker glödande ring runt cigarren, draget är riktigt bra; varken forcerat eller vidöppet. Cigarren ger direkt en mild smak av cederträ, läder och en viss kryddighet tillsammans med en tilltagande nötighet. Mängden rök som genereras är medium i sin konsistens, det är inte direkt en munfull tjocka som man drar ur cigarren utan väl uppblandad med luft och med en ljusgrå färg och behaglig sötma. Smaken är väldigt konsistent genom hela rökningen även om kryddigheten gör sig lite mer påmind på andra halvan av cigarren, en viss ton av kanel kan skönjas till exempel. På slutet, innan röken blir lite väl stickig, kommer även en ton av mynta in.

Trots en illvillig blåst under hela rökningen är det med en imponerande konsistens som glöden håller sig spikrak. Aldrig under den dryga timmen jag satt behövde jag korrigera cigarren, CAO fort även här guldstjärnor i min bok. Askan är benvit med några gråa genombrytningar i början, framåt slutet blir den mer fjällig och får inslag av lite beiget.

CAO CX2 - precis tänd

CAO CX2 är en visuellt imponerande cigarr; stor och, nästintill, intimiderande. Smakmässigt tar den däremot mindre plats, den gör sig väl en ljummen sommarkväl i sällskap med andra då den inte kräver konstant uppmärksamhet. Slutomdömet är trevlig men inget som jag skulle gå över lik för att anförskaffa igen.

(Cigarren har förvarats i 65% luftfuktighet utan cellofan)