Två minuter innan stängningsdags kom jag in hos den lokala tobaksnasaren. Ganska snabbt stod jag där som ett frågetecken utan att veta vad jag riktigt ville ha. Till slut blev det en kompromiss; en Flor de Copana short robusto åt svågern samt en Punch Coronation till mig. För runt femtiolappen hade jag inga större större framtidsutsikter för Punch-cigarren. Jag blev, milt sagt, förvånad.

Cigarr: Punch Coronation (5 x 42)

Punch Coronation

Den ser inte ut att vara mycket för världen den här cigarren. Den här kubanska klassikern kommer med ett rödbrunt täckblad som doftar lätt av läder och cederträ. Känner man på cigarren är den dugligt byggd, inte helt konsistent genom hela kroppen men inte heller ihålig. Storleken är utav någorlunda cororna-storlek, efter belicoso-rökandet innan så känns den helt klart rätt liten i handen men samtidigt distingerad.

Punch Coronation - Lagom i handen

Första draget är något av en komplett överraskning. Den förväntade ”dugligheten” knockades direkt av en riktigt behaglig blandning av kryddor, trä, vanilj och nötter. Röken är komplex och tjock, vid utblås rör den sig lagom lojt upp mot lampan ovanför huvudet i den nu stilla nattluften. Draget är en aningens forcerat men samtidigt ville jag inte klippa upp öppningen mer, det var så pass litet motstånd att det gick utmärkt ändå. Cigarrens smak är förhållandevis konsistent genom hela upplevelsen, tydliga toner av trä, läder, vanilj och nöt och i bakgrund en mer komplex blandning av kryddor där jag tyckte mig ana kanel och kakao. Dessutom fortsätter röken vara gräddigt behaglig; lite söt och simmig.

Jag vet inte om jag låg på latsidan med cigarren men den hade en viss tendens under andra halvan att falla tillbaka lite i glöden (tunnla) vilket föranledde en och annan korrigering med handbrännaren. Efter cirka 50 minuter och med tre centimeter kvar blir den lite väl kärv och den får vila. På väg in märker jag av en rätt ordentlig nikotindos, men den är på en behaglig nivå. Till skillnad från en del andra cigarrer var det en smygande variant som inte märktes av förrän jag väl var inne.

Punch Coronation - Studie i glöd

För det pris som cigarren köps för, dryga femtio kronor, är den svår att inte rekommendera. Mycket god och komplex smak, snyggt utförande och behaglig doft gör den till en riktig vinnare.