Någonstans mitt i CAOs Conmemorativo-låda startade jag upp Terroir, något som ledde till att några trevliga cigarrer undgick att bli recenserade. En av dessa cigarrer var från CAOs Cameroon-serie, en trevlig upplevelse som jag tyckte behövde upplevas igen. Sagt och gjort, beställde två stycken coronas från cigarrshopen.se, passade på under en ljummen sommarkväll och tände upp en av dem.

Cigarr: CAO L’Anniversario Cameroon corona (5 1/2 x 42)

CAO L’Anniversario Cameroon (corona)

Cameroon-cigarren är, som det något subtila namnet antyder, alltså en cigarr med anknytning till det lilla, afrikanska landet Kamerun. Vad man har tagit därifrån är täckbladet till cigarren, ett mellanbrunt blad med en viss dragning åt det rödlätta hållet. I övrigt är det Nicaragua som gäller för cigarren, alla dessa beståndsdelar har sedan knåpats ihop i samma cigarrfabrik som bland annat tillverkar Perdomo Reserve i Nicaragua.

Jag har sagt det förut och säger det igen; CAO upphör aldrig att imponera med byggkvaliteten på sina cigarrer. Det är kraftfullt och stadigt utan att kännas som betong eller träpinne. Samtidigt är draget rätt så oforcerat och öppet utan att för den sakens skull fungera som ett tomt rör. Tumme upp återigen på känslan av att hålla och klämma på cigarren alltså.

Doften från cigarren, otänd, är lite framfusig; det är läder och cederträ och en viss antydan av stalldoft. En liten varning, dessa afrikanska blad är kända för att vara lite känsliga och det är ingen överdrift, det är lätt att man får en fransig ände om man inte ser upp. Lukta med viss försiktighet således…

Rökning pågår…

De första dragen på Cameroon-cigarren ger främst cederträ uppblandad med en del vitpeppar. Detta omsluts av en milt, gräddig rök som blandar sig väl med den kryddiga grundtonen. Smakerna håller i sig tills man kommit dryga en fjärdedel in på cigarren då de blandas upp med en antydan av mandelmassa och lakrits samt en brödighet som långsamt ansluter sig allt eftersom.

Efter halva cigarren så börjar man kunna ana en smak av mynta och läder i röken, detta medan cederträtonen och brödigheten fortfarande ligger kvar som ”grundtoner”. När jag funderat en stund så tycker jag mig känna igen en viss smak av gräs (typ hö/halm) i röken men även en del rundare toner av choklad.

Sista tredjedelen bjuder på en tydlig ton av thé, i kombination med myntasmaken, samtidigt som chokladsmaken går över i en kombination med rostat kaffe men även mjukare toner i form av kola. Och innan cigarren ger upp sin sista suck så avslutas det hela med en rejäl dos mandel, först i form av smak av mandelmassa men mot slutet ren mandel.

En lite obehagligare kvardröjande effekt var tyvärr Alla Moders Nikotinchock. På sista tredjedelen fick jag i mig en sådan dos att det snurrade friskt i huvudet och jag kände ett rejält illamående, kan ge mig den på att jag var askvit i ansiktet också. En dubbelcheck med svågern (som fick den andra pinnen) visade att det inte bara var jag som kände av den, det slår även om lite mer vana nikotinister tydligen. En liten varning således för den som inte är väl indränkt i detta potenta gift.

Om vi bortser från ovan nämnda ”bump on the ol’ noggin’ ” så är CAO Cameroon en intressant cigarr att pröva på, den erbjuder en hel ombyten i fråga om smak innan den läggs ned för gott i askkoppen. Med en röktid på väl över timmen för den här coronan så är det väl så prisvärt.